Fizjo-med Mariola Baranowska

Trening medyczny

Wykonywany regularnie pozwala zapobiec kontuzjom, urazom i przeciążeniom. Jest doskonałą profilaktyką bólu kręgosłupa.

Trening medyczny może być stosowany w bardzo różnych sytuacjach. W gabinecie prowadzimy zajęcia indywidualnie lub w grupie dwuosobowej, aby jak najlepiej dostosować trening do potrzeb do pacjenta, w pełni wykorzystać jego potencjał i każdemu uczestnikowi zapewnić należytą uwagę.

Trening medyczny jest złotym środkiem, pozwalającym zdusić w zarodku dolegliwości bólowe wynikające z problemów z układem mięśniowo-szkieletowym.

Trening medyczny

W gabinecie dobieramy go indywidualnie do potrzeb pacjenta.

Powinieneś z niego skorzystać, jeśli:

1. Chcesz uprawiać regularną aktywność fizyczną, ale masz problem z mobilizacją.
  2. Boli Cię kręgosłup, masz zdiagnozowaną na przykład: przepuklinę w kręgosłupie i chcesz funkcjonować na co dzień bez bólu.
  3. Chcesz zapobiec dolegliwościom bólowym kręgosłupa i stawów.
  4. Prowadzisz siedzący tryb życia.
  5. Nie dasz rady przejść kilku kroków bez zadyszki.
  6. Jesteś sportowcem, czynnie uprawiającym sport i chcesz uniknąć kontuzji.
  7. Jesteś sportowcem, który często ma problem z urazami mięśniowo-szkieletowymi i chciałbyś zapobiegać ich nawrotom.
  8. Jesteś po/przed operacją kolana lub biodra i chcesz uniknąć jej, jeśli to możliwe, a w innym wypadku – przygotować ciało, aby jak najlepiej poradziło sobie z ingerencją chirurgiczną.
  9. Jesteś po operacji i chciałbyś utrzymać jej efekt na długo.
  10. Jesteś sportowcem i chciałbyś wykonywać trening motoryczny, aby poprawić swoje wyniki.
  11. Twoje dziecko prowadzi siedzący tryb życia, czym bardzo osłabia swój organizm i chciałbyś zapobiec negatywnym rezultatom takiego trybu życia w przyszłości ( Sprawdź także: Platforma balansowa Multi Reha Board na zasadzie biofeedbacku – również dostępna w naszym gabinecie).

Jakie ćwiczenia zawiera trening medyczny?

Ćwiczenia wzmacniające, aby zbudować silny gorset mięśniowy, który spowoduje lepsze znoszenie obciążeń jakim poddawany jest organizm.
Ćwiczenia zwiększające zakres ruchu w stawach, aby każdy ruch był wykonywany dokładnie w tym stawie, w którym powinien. Ujmując to obrazowo:
– jeśli masz słaby zakres ruchu w stawach skokowych, bardziej zginasz kolana podczas chodzenia, skakania, biegania – tym samym przeciążając przedział przedni kolana i powodując dolegliwości bólowe.
– jeśli masz słaby zakres ruchu w stawach biodrowych – przeciążasz kręgosłup lędźwiowy ponieważ musi on zastępować ruchy, które powinny zachodzić w biodrze.
– jeśli masz słaby zakres ruchu obręczy barkowej – podczas ćwiczeń na siłowni lub innych czynności, twoja szyja (kręgosłup szyjny) musi pracować dużo mocniej niż powinna, co powoduje dolegliwości bólowe.
Ćwiczenia rozciągające
Aby ciało funkcjonowało optymalnie niezbędna jest równowaga mięśniowa.
Ćwiczenia w pozycjach odwrotnych do tych, które przyjmujemy najczęściej.
Ciało potrzebuje ruchu. Bez ruchu nie odżywiają się tkanki, a układ krążeniowy, oddechowy (a także wszystkie inne układy) pracuje bardzo słabo. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu jest jednak konieczny ruch wykonywany nie tylko w tą samą stroną, w ten sam sposób, czy w tych samych pozycjach. Aby ciało działało optymalnie, konieczny jest zrównoważony rozwój wszystkich jego struktur. Powtarzalność tych samych ruchów powoduje przeciążenia.

Ćwiczenia wzmacniające,

Ćwiczenia rozciągające

Mięsień nadmiernie rozciągnięty osłabia siłę, natomiast mięsień przykurczony w wyniku długotrwałego przebywania w tych samych pozycjach lub wykonywania tych samych ruchów, często ulega urazom. Aby ciało funkcjonowało optymalnie niezbędna jest równowaga mięśniowa.

Ćwiczenia zwiększające zakres ruchu w stawach,

• jeśli masz słaby zakres ruchu w stawach skokowych, bardziej zginasz kolana podczas chodzenia, skakania, biegania – tym samym przeciążając przedział przedni kolana i powodując dolegliwości bólowe.
  • jeśli masz słaby zakres ruchu w stawach biodrowych – przeciążasz kręgosłup lędźwiowy ponieważ musi on zastępować ruchy, które powinny zachodzić w biodrze.
  • jeśli masz słaby zakres ruchu obręczy barkowej – podczas ćwiczeń na siłowni lub innych czynności, kręgosłup szyjny musi pracować dużo mocniej niż powinien, co powoduje dolegliwości bólowe.

Ćwiczenia w pozycjach odwrotnych do tych, które przyjmujemy najczęściej.

Ciało potrzebuje ruchu. Bez ruchu nie odżywiają się tkanki. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu, konieczny jest ruch wykonywany nie tylko w tą samą stroną, w ten sam sposób, czy w tych samych pozycjach. Aby ciało działało optymalnie, konieczny jest zrównoważony rozwój wszystkich jego struktur. Powtarzalność tych samych ruchów powoduje przeciążenia.